7.2.10.1 (2) Inleiding Dit hoofdstuk beschrijft de problematiek van personen, die in de praktijk moeite hebben met het functioneren in (complexe) luistersituaties, ondanks normale gehoordrempels. Tegenwoordig spreekt men bij deze personen van onverklaarde luisterproblemen, voorheen werd hun problematiek benoemd als auditieve verwerkingsproblemen (AVP) of centraal auditieve stoornissen (in het Engels:
Over dit hoofdstuk 4 maart 2021: Bij het schrijven van dit hoofdstuk is uitgegaan van de teksten en figuren van het door Hans Verschuure geschreven dictaat ‘Toonaudiometrie; uitvoering en interpretatie’ (PAOG Cursus ‘Klinische Audiometrie’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in 1988). De tekst is grondig gereviseerd en aangevuld, naar aanleiding
Woordrepetitie: 4-10 jaar, productief Onderzoek naar de articulatievaardigheid van spraakklanken in uiteenlopende posities in woorden Na aanbod via PC-luidspreker spreekt het kind het woord na; de testleider geeft digitaal aan: juist/niet juist Pseudo-woordrepetitie: 4-10 jaar, productief Onderzoek naar de articulatievaardigheid van spraakklanken in uiteenlopende posities in niet-bestaande woorden na aanbod
Met commentaren en adviezen van dr. Connie Fortgens (taalkundige Koninklijke Auris), dr. Trude Schermer (directeur Nederlands Gebarencentrum), dr. Anneke Vermeulen (klinisch en wetenschappelijk coördinator CI team van Hearing & Implants, UMC ST Radboud, Nijmegen), dr. Margreet Langereis (leidinggevende en researcher CI team van Hearing & Implants, UMC ST Radboud, Nijmegen),
Auteurs: Esther Carrión (Auris en Audiologisch Centrum AMC, Amsterdam),Trudi de Koning (UMC Utrecht), Erwin Baas (Kentalis) en Pieter Lamoré (redactie); met dank aan dr. Nic van Son en drs. Gerda Egtberts (Auris) Behalve het voorliggende hoofdstuk bevinden zich in het Leerboek nog twee hoofdstukken waarin aspecten van het onderwijs aan
9.8.4.1(2). Inleiding Na de opleiding tot maatschappelijk werker is een werkplek op zeer diverse werkterreinen mogelijk. Een van de sectoren is de gezondheidszorg waarin, binnen het medisch maatschappelijk werk, audiologie één van werkgebieden is. Op het eerste gezicht lijkt daar niets speciaals aan en dus kan men onbevangen starten. Echter,
Bij het tot stand komen van deze bijdrage is gebruik gemaakt van het rapport van de Gezondheidsraad: ‘De Commissie Köster’ en van het rapport van de Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers (NVMW): ‘Maatschappelijk werk in een Audiologisch Centrum’. In het volgende hoofdstuk (Hfdst.9.8.4) wordt besproken in welke mate of in
(Maatschappelijk werkende, tot 2008 werkzaam in het Audiologisch Centrum van het VU Medisch Centrum , Amsterdam). 9.8.2.1(2). Inleiding Het werken met groepen is in de hulpverlening één van de methoden bij het oplossen van ervaren problemen. Ten opzichte van de individuele begeleiding heeft groepswerk meerwaarde. Die bestaat uit de gezamenlijkheid,
9.8.1.1(2). Inleiding In Hfdst.9.7.1 is een aantal technische hulpmiddelen besproken om de geluidscommunicatie voor slechthorenden te verbeteren. Niet in alle situaties wordt daarmee een perfect resultaat bereikt. Vaak kan, door het goed kiezen van de akoestische omstandigheden en door het toepassen van luisterstrategieën, de communicatie met minder inspanning beter verlopen.
Dr. Margriet A. Huisman is hoofd van het Otobiologisch Laboratorium Afdeling KNO, LUMC. Met een bijdrage van De Groot . De nummers in de tekst verwijzen naar de referenties waarin verdere informatie over het onderwerp te vinden is. 9.7.3.1(2). Inleiding Tot voor een aantal jaren geleden werd regeneratie van het