Audiologieboek
  • Home
  • Inhoud
    • 1 Basiskennis
    • 2 Eigenschappen Gehoor
    • 3 Anatomie
    • 4 Werking Gehoor
    • 5 Geluidsleer
    • 6 Fysiologie
    • 7 Aandoeningen van het gehoor
    • 8 Diagnostiek
    • 9 Revalidatie
    • 10 Fonetiek
    • 11 Spraak en Taal
  • Introductie
  • Gebruik
    • Wenken voor het gebruik
    • Toelichting op de rubrieken
    • Wat is nieuw
    • Colofon
    • Mededelingen
    • Oproep
  • Contact
  • NVA
  • Woordenlijst
Audiologieboek
Audiologieboek
  • Home
  • Inhoud
    • 1 Basiskennis
    • 2 Eigenschappen Gehoor
    • 3 Anatomie
    • 4 Werking Gehoor
    • 5 Geluidsleer
    • 6 Fysiologie
    • 7 Aandoeningen van het gehoor
    • 8 Diagnostiek
    • 9 Revalidatie
    • 10 Fonetiek
    • 11 Spraak en Taal
  • Introductie
  • Gebruik
    • Wenken voor het gebruik
    • Toelichting op de rubrieken
    • Wat is nieuw
    • Colofon
    • Mededelingen
    • Oproep
  • Contact
  • NVA
  • Woordenlijst
    All Contents
    Contents
    7.2.10(2). Auditieve verwerking en (onverklaarde) luisterproblemen: definitie
    7.2.10.1 (2) Inleiding Dit hoofdstuk beschrijft de problematiek van personen, die in de praktijk moeite hebben met het functioneren in (complexe) luistersituaties, ondanks normale gehoordrempels. Tegenwoordig spreekt men bij deze personen van onverklaarde luisterproblemen, voorheen werd hun problematiek benoemd als auditieve verwerkingsproblemen (AVP) of centraal auditieve stoornissen (in het Engels:
    • eenyg
    Read More
    8.3.2(2) Toonaudiometrie en protocol bepaling niveau onaangename luidheid (UCL)
    Over dit hoofdstuk 4 maart 2021: Bij het schrijven van dit hoofdstuk is uitgegaan van de teksten en figuren van het door Hans Verschuure geschreven dictaat ‘Toonaudiometrie; uitvoering en interpretatie’ (PAOG Cursus ‘Klinische Audiometrie’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in 1988). De tekst is grondig gereviseerd en aangevuld, naar aanleiding
    • eenyg
    • Diagnostiek
    Read More
    11.1.2. T-TOS-PRO
    Woordrepetitie: 4-10 jaar, productief Onderzoek naar de articulatievaardigheid van spraakklanken in uiteenlopende posities in woorden Na aanbod via PC-luidspreker spreekt het kind het woord na; de testleider geeft digitaal aan: juist/niet juist Pseudo-woordrepetitie: 4-10 jaar, productief Onderzoek naar de articulatievaardigheid van spraakklanken in uiteenlopende posities in niet-bestaande woorden na aanbod
    • eenyg
    Read More
    9.9.2(2). Taalaanbod op scholen
    Met commentaren en adviezen van dr. Connie Fortgens (taalkundige Koninklijke Auris), dr. Trude Schermer (directeur Nederlands Gebarencentrum), dr. Anneke Vermeulen (klinisch en wetenschappelijk coördinator CI team van Hearing & Implants, UMC ST Radboud, Nijmegen), dr. Margreet Langereis (leidinggevende en researcher CI team van Hearing & Implants, UMC ST Radboud, Nijmegen),
    • eenyg
    • Revalidatie
    Read More
    9.9.1(2). Onderwijs aan kinderen en jongeren met een auditieve en/of communicatieve beperking
    Auteurs: Esther Carrión (Auris en Audiologisch Centrum AMC, Amsterdam),Trudi de Koning (UMC Utrecht), Erwin Baas (Kentalis) en Pieter Lamoré (redactie); met dank aan dr. Nic van Son en drs. Gerda Egtberts (Auris) Behalve het voorliggende hoofdstuk bevinden zich in het Leerboek nog twee hoofdstukken waarin aspecten van het onderwijs aan
    • eenyg
    • Revalidatie
    Read More
    9.8.4(2). Plaats AC Maatschappelijk Werk in de gezondheidszorg
    9.8.4.1(2). Inleiding Na de opleiding tot maatschappelijk werker is een werkplek op zeer diverse werkterreinen mogelijk. Een van de sectoren is de gezondheidszorg waarin, binnen het medisch maatschappelijk werk, audiologie één van werkgebieden is. Op het eerste gezicht lijkt daar niets speciaals aan en dus kan men onbevangen starten. Echter,
    • eenyg
    • Revalidatie
    Read More
    9.8.3(2). Maatschappelijk Werk in het AC
    Bij het tot stand komen van deze bijdrage is gebruik gemaakt van het rapport van de Gezondheidsraad: ‘De Commissie Köster’ en van het rapport van de Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers (NVMW): ‘Maatschappelijk werk in een Audiologisch Centrum’. In het volgende hoofdstuk (Hfdst.9.8.4) wordt besproken in welke mate of in
    • eenyg
    • Revalidatie
    Read More
    9.8.2(2). Werken met groepen
    (Maatschappelijk werkende, tot 2008 werkzaam in het Audiologisch Centrum van het VU Medisch Centrum , Amsterdam). 9.8.2.1(2). Inleiding Het werken met groepen is in de hulpverlening één van de methoden bij het oplossen van ervaren problemen. Ten opzichte van de individuele begeleiding heeft groepswerk meerwaarde. Die bestaat uit de gezamenlijkheid,
    • eenyg
    • Revalidatie
    Read More
    9.8.1(2). Ondersteuning van de communicatie met gespreksstrategieën
    9.8.1.1(2). Inleiding In Hfdst.9.7.1 is een aantal technische hulpmiddelen besproken om de geluidscommunicatie voor slechthorenden te verbeteren. Niet in alle situaties wordt daarmee een perfect resultaat bereikt. Vaak kan, door het goed kiezen van de akoestische omstandigheden en door het toepassen van luisterstrategieën, de communicatie met minder inspanning beter verlopen.
    • eenyg
    • Revalidatie
    Read More
    9.7.3(2). Herstel van binnenoorcellen anno 2010
    Dr. Margriet A. Huisman is hoofd van het Otobiologisch Laboratorium Afdeling KNO, LUMC. Met een bijdrage van De Groot . De nummers in de tekst verwijzen naar de referenties waarin verdere informatie over het onderwerp te vinden is. 9.7.3.1(2). Inleiding Tot voor een aantal jaren geleden werd regeneratie van het
    • eenyg
    • Revalidatie
    Read More
    • Page 1 of 21
    • Next
    • 9.1. Overzicht
      • 9.1.1(2). Vormen van revalidatie – Overzicht en indeling
    • 9.2. Luchtgeleidingshoortoestellen – Techniek
      • 9.2.1(2). Luchtgeleidingshoortoestellen – Opbouw en typen
      • 9.2.2(2). Luchtgeleidingshoortoestellen – Technische specificaties – Instelmogelijkheden en extra voorzieningen
      • 9.2.3(2). Oorstukjes
      • 9.2.4(2). Analoge signaalbewerking in luchtgeleidingshoortoestellen
      • 9.2.5(2). Digitale signaalbewerking in hoortoestellen – Principes
      • 9.2.6(2). Digitale signaalbewerking in hoortoestellen – Toepassingen
      • 9.2.7(2). Real Ear Measurements – REM metingen
      • 9.2.8(2). Compressie van cochlea tot hoortoestel
        • NIVEAU 3
          9.2.8(3). Compressie van cochlea tot hoortoestel
      • 9.2.9(2). Waarom ‘snelle’ compressie?
    • 9.3. Luchtgeleidingshoortoestellen – Aanpassing
      • 9.3.1(2). Het aanpassen van een luchtgeleidingshoortoestel – Betrokkenen en Procedures
      • 9.3.2(2). Anamnestische en audiometrische gegevens als basis voor de aanpassing van een luchtgeleidingshoortoestel
      • 9.3.3(2). De keuze van een geschikt luchtgeleidingshoortoestel – Instellingen – Gebruik van rekenregels
        • NIVEAU 3
          9.3.3(3). De keuze van een geschikt luchtgeleidingshoortoestel – Instellingen – Gebruik van rekenregels
      • 9.3.4(2). De evaluatie en verificatie van een hoortoestelaanpassing
      • 9.3.5(2). Het meten van monaurale foneemscores bij gebruik van hoortoestellen
        • NIVEAU 3
          9.3.5(3). Het meten van monaurale foneemscores bij gebruik van hoortoestellen
      • 9.3.6(2). Vragenlijst te gebruiken voor de evaluatie van de hoortoestelaanpassing
    • 9.4. Bone Conduction Devices (BCD’s)
      • 9.4.1(2). Bone Conduction Devices (BCD’s) en middenoorimplantaten
        • NIVEAU 3
          9.4.1(3). Bone Conduction Devices (BCD’s) en middenoorimplantaten
      • 9.4.2(2). Bone Conduction Devices (BCD’s) – Aanpassing en evaluatie
    • 9.5. Cochleaire Implantatie – Techniek
      • 9.5.1(2). Cochleaire implantaatsystemen
        • NIVEAU 3
          9.5.1(3). Cochleaire implantaatsystemen
    • 9.6. Cochleaire Implantatie – Toepassing
      • 9.6. Toepassing Cochleaire Implantatie
    • 9.7. Hulpmiddelen en behandelingen
      • 9.7.1(2). Ondersteuning van de communicatie met technische hulpmiddelen
      • 9.7.2(2). Behandeling tinnitus
      • 9.7.3(2). Herstel van binnenoorcellen anno 2010
    • 9.8. Psychosociale begeleiding
      • 9.8.1(2). Ondersteuning van de communicatie met gespreksstrategieën
      • 9.8.2(2). Werken met groepen
      • 9.8.3(2). Maatschappelijk Werk in het AC
      • 9.8.4(2). Plaats AC Maatschappelijk Werk in de gezondheidszorg
    • 9.9 Onderwijs
      • 9.9.1(2). Onderwijs aan kinderen en jongeren met een auditieve en/of communicatieve beperking
      • 9.9.2(2). Taalaanbod op scholen
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Copyright
    • Webredactie

    © Leerboek 2000-2023