RUBRIEK INHOUD
Schema voor de rangschikking van de taaltests volgens taalaspect en leeftijd
FUNCTIES | Preverbaal | Tests 2;0 – 4;0 | Tests 4;0 – 8;0 | Tests 8;0 – 12;0 | Tests 12;0 – 16;0 | ||||
Rec | Pro | Rec | Pro | Rec | Pro | Rec | Pro | ||
Concentratie/luisterhouding (voorwaarden) |
Observatie | ||||||||
A1-1 – Spraakproductie (algemeen) | T-TOS-PRO | T-TOS-PRO | |||||||
A1-2 – Articulatiestoornissen | NAO (Logo-Art) | NAO (Logo-Art) | NAO (Logo-Art) | NAO (Logo-Art) | |||||
A1-3 – Fonologische stoornissen | METAPHON FAN-analyse STTP-II-PsW CELFPre-FONLBW |
METAPHON | |||||||
A2-1 – Auditief geheugen | STTP-II-AG | STTP-II-AG T-TOS-AG CELF4-NL-AG |
T-TOS-AG CELF4-NL-AG |
CELF4-NL-AG | |||||
A2-2 – Auditieve discriminatie en spraakperceptie |
T-TOS-AD/SpP | T-TOS-AD/SpP | |||||||
A3 – Grammatica (Morfologie en syntaxis) |
STTB | STTP-II-ZO CELFPre-GRAMM-P |
STTB
CELF4-GRAMM-R |
STTP-II-ZO CELF4-GRAMM-P T-TOS-GRAMM-P |
CELF4-GRAMM-R T-TOS-GRAMM-R |
CELF4-GRAMM-P T-TOS-GRAMM-P |
|||
A4 – Lexicon/semantiek | CELFPre-LEXSEM-R PPVT-III-NL |
CELFPre-LEXSEM-P |
CELF4-LEXSEM-R TTOS-LEXSEM-R |
CELF4-LEXSEM-P |
CELF4-LEXSEM-R PPVT-III-NL |
CELF4-LEXSEM-P | CELF4-LEXSEM-R PPVT-III-NL |
CELF4-LEXSEM-P | |
A5 – Pragmatiek | NPT STTP-II-VT CCC-2-NL |
CCC-2-NL | CCC-2-NL | ||||||
A5 – Communicatieve intenties | CIO |
Tabel I. Bovenstaand schema is onderdeel van Hfdst.11.1.2(2) van het Leerboek over de toepassing van taaltests in de diagnostiek van spraak en taalstoornissen. De informatie en de vormgeving van het schema zijn er op gericht de audiologische lezer een oriëntatie te bieden bij overleggen over kinderen met TOS. Auteurs: Pieter Lamoré en Trudi de Koning.
Terug naar het hoofdstuk 11.1.2 Klik hier.
Auteur
Trudi de Koning en Pieter Lamoré
Revisie
oktober 2018