Audiologieboek
  • Home
  • Inhoud
    • 1 Basiskennis
    • 2 Eigenschappen Gehoor
    • 3 Anatomie
    • 4 Werking Gehoor
    • 5 Geluidsleer
    • 6 Fysiologie
    • 7 Aandoeningen van het gehoor
    • 8 Diagnostiek
    • 9 Revalidatie
    • 10 Fonetiek
    • 11 Spraak en Taal
  • Introductie
  • Gebruik
    • Wenken voor het gebruik
    • Toelichting op de rubrieken
    • Wat is nieuw
    • Colofon
    • Mededelingen
    • Oproep
  • Contact
  • NVA
  • Woordenlijst
Audiologieboek
Audiologieboek
  • Home
  • Inhoud
    • 1 Basiskennis
    • 2 Eigenschappen Gehoor
    • 3 Anatomie
    • 4 Werking Gehoor
    • 5 Geluidsleer
    • 6 Fysiologie
    • 7 Aandoeningen van het gehoor
    • 8 Diagnostiek
    • 9 Revalidatie
    • 10 Fonetiek
    • 11 Spraak en Taal
  • Introductie
  • Gebruik
    • Wenken voor het gebruik
    • Toelichting op de rubrieken
    • Wat is nieuw
    • Colofon
    • Mededelingen
    • Oproep
  • Contact
  • NVA
  • Woordenlijst
    Contents
    Spraak en Taal
    2.4.1(2). Toonhoogte
    2.4.1.1(2). Toonhoogte – Inleiding Het begrip ‘toonhoogte’ (in het Engels ‘pitch’) karakteriseert een geluid in termen van ‘hoog’ en ‘laag’. Het is een perceptief (subjectief) kenmerk van een geluid en is verbonden met een ordening op een muzikale schaal. Het ene geluid kan hoger klinken dan het andere. Het feit
    • eenyg
    • Eigenschappen gehoor
    Read More
    11.1.2b. Schema Ordening van taaltesten
      RUBRIEK INHOUD     Schema voor de rangschikking van de taaltests volgens taalaspect en leeftijd   FUNCTIES Preverbaal Tests 2;0 – 4;0 Tests 4;0 – 8;0 Tests 8;0 – 12;0 Tests 12;0 – 16;0 Rec Pro Rec Pro Rec Pro Rec Pro Concentratie/luisterhouding (voorwaarden) Observatie A1-1 – Spraakproductie (algemeen)
    • eenyg
    • Spraak en Taal
    Read More
    11.1.2(2). Diagnostiek bij spraak- en taalontwikkelingsstoornissen
    Informatie voor audiologen en audiologieassistenten
    Drs. Trudi de Koning is klinisch linguïst UMC Utrecht, Functiecentrum KNO); drs. Trudi de Koning is verantwoordelijk voor de inhoud van het hoofdstuk en dr. Pieter Lamoré (audioloog) voor de vormgeving. Commentaar is gegeven door drs. Esther Carrión (orthopedagoog), Rianneke Crielaard en Edith Hofsteede-Botden, respectievelijk klinisch linguïst en logopedist/spraak-taal patholoog
    • eenyg
    • Spraak en Taal
    Read More
    11.1.1(3). De spraak- en taalontwikkeling van het kind
    Bijlage 1: GRONINGER MINIMUM SPREEKNORMEN LIJST (Goorhuis-Brouwer) 0 – 1 jaar Huilen, lachen en kraaien Spelen met de stem, lippen, tong en gehemelte (voorbeelden: ‘ah’, ‘eh’) Luisteren naar de stem van mama en kijken naar haar mond Brabbelpatroontjes worden steeds langer en ingewikkelder (voorbeelden: ‘baba’, ‘dadada’). 1 jaar Veel en
    • eenyg
    • Spraak en Taal
    Read More
    11.1.1(2). De spraak- en taalontwikkeling van het kind
    De schrijver van dit hoofdstuk is drs. Trudi de Koning (psycholinguïst UMC Utrecht, Functiecentrum KNO) zeer erkentelijk voor haar commentaren en adviezen bij het schrijven van dit hoofdstuk. 11.1.1.1(2) Inleiding De spraak- en taalontwikkeling bij jonge kinderen is een heel complex gebeuren. De communicatie door spraakgeluid wordt wel aangemerkt als
    • eenyg
    • Spraak en Taal
    Read More
    11 Spraak en Taal
    • eenyg
    • Spraak en Taal
    Read More

    Inhoud

    • 1 Basiskennis
    • 2 Eigenschappen Gehoor
    • 3 Anatomie
    • 4 Werking Gehoor
    • 5 Geluidsleer
    • 6 Fysiologie
    • 7 Aandoeningen van het gehoor
    • 8 Diagnostiek
    • 9 Revalidatie
    • 10 Fonetiek
    • 11 Spraak en Taal

    Inhoud

    • 1 Basiskennis
    • 2 Eigenschappen Gehoor
    • 3 Anatomie
    • 4 Werking Gehoor
    • 5 Geluidsleer
    • 6 Fysiologie
    • 7 Aandoeningen van het gehoor
    • 8 Diagnostiek
    • 9 Revalidatie
    • 10 Fonetiek
    • 11 Spraak en Taal
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Copyright
    • Webredactie

    © Leerboek 2000-2023